Hogyan szerezz sok látogatót a keresők segítségével?

Mit kell tudnod az internetes keresőkről ahhoz, hogy reklámkiadás nélkül szerezhess új vevőket?

Ha létezik a közösségi médiánál a szélhámos művészektől zsúfoltabb piac, akkor az a keresőoptimalizálás. Rengeteg a szélhámos szolgáltató, aki azt ígéri a naiv ügyfeleknek, hogy rövid időn belül felhozzák a honlapját a Google keresőben az első 10-20 találat közé.

A következő, gyakorlati tapasztalatok alapján összeállított tíz kérdés egy valamire biztosan jó: kiszűrni a szélhámosokat és azokat a szakértőket, akiknek a tudománya abból áll, amit egyszer még évekkel ezelőtt olvastak egy seo-s könyvben.

    • Milyen eszközökkel méred egy oldal sikerességét? Ha azt a választ kapod, hogy a PageRank-kel, akkor teljes homály van. Ha azt, hogy a kulcsszavas rankinggel, és még olcsó is az ember, akkor hajrá. Ha pedig azt, hogy az organikus kereső forgalommal és az átkattintásokkal, akkor lépj tovább a 2. kérdésre. Valószínűleg képben vannak…
    • Hogyan fogod optimalizálni az oldalamat? “Van egy titkos megoldásunk, ami garantáltan működni fog!” – na, ez tévedés! Ha azt mondják: “optimalizáljuk a meta tag-eket”, akkor sincs minden rendben. Ha viszont, az a válasz, hogy “ez meglehetősen bonyolult..” és elkezdenek részletekbe menően olyan dolgokról beszélni, hogy “szemantika”, meg “page cluster”, akkor jó nyomon jársz, menj tovább a harmadik kérdéssel.
    • Seo-ügyekben kivel tartod rendszeresen a kapcsolatot? “A Google-lal szoktam beszélni…” – te pedig rajzfilmfigurákkal beszélsz, felejtsd el! “Rengeteget olvasok blogokról, például…” – ez már nem olyan rossz. “Elmentettem egy csomó tesztoldalt…”, na, ettől már megjöhet a jókedv.
    • Tudod garantálni a sikert? “Igen” – hazudik, hazudik, teljes gáz, azonnal rúgd ki! “Nem, ez teljességgel lehetetlen!” – egy őszinte ember. Menjünk tovább!
    • Hogy választod ki a kulcsszavakat? Ha azt mondja, hogy a “Google Adwords kulcsszó alkalmazásában”, lehet, hogy jól hangzik, de nem az! “Egy rakás különböző eszközt használunk”- és ha még a Google Adwords-öt is beleértik, amit imádok -, ez már egész rendben van. A lényeg az, hogy egynél mindenképp több forrást használjanak.
    • Milyen hamar láthatom az eredményeket? “Ó, nagyon gyorsan” – ez azt jelenti, hogy friss diplomások a bivalybasznádi Internet-egyetemen. “Ez változó, de – iparágtól függően – 1-6 hónap lehet” – ez viszonylag megnyugtató. A kitűnő válasz viszont az, hogy “látnom kell a honlapot és a konkurensekét is”. (Üdvözlöm a kollegát!)
    • Hogyan építed a linkeket? “Elküldöm körülbelül 40 ezer keresőmotorba és könyvtárba” – ezeket küldd vissza 1999-be, hogy keressék meg a pénztárcájukat. Szinte bármilyen más válasz jó lehet, amíg el nem hangzik, hogy ötezer címre küldenek spamet. Ennél rosszabbat nem is mondhatnának.
    • Csinált már keresőoptimalizálást az enyémhez hasonló cégnek? Ha az a válasz, hogy “már elnézést, de ez egy elég rossz kérdés, soha nem csináltam seo-t egy ilyen sündisznószerű online üzletnek”, akkor jár egy pont az éleseszűségért. Ha pedig azt mondják: “hát persze, a múlt héten!”, az megkérdőjelezi az igazságtartalmát. Egyébként jobb is ezt nem megkérdezni…
    • Van megállapodásod a nagyobb keresőmotorok üzemeltetőivel? Ha a válasz igen, győződj meg róla, hogy nem a börtönből hívnak. Biztos, hogy átvernek. Egy hiteles seo-s pedig úgy fog rádnézni, mint aki citromba harapott és megpróbálja elmagyarázni, hogy a nagy keresőkkel SENKINEK nincs megállapodása.
    • Milyen gyakran számolsz majd be nekem az eredményekről? Mit látok majd ezekben a jelentésekben? Ha olyasmit mondanak, hogy havonta egyszer küldenek egy listát a kereső-helyezésekről, akkor azért a havi 30 ezer plusz áfáért válassz műholdas tévét otthonra! Ehelyett szerintem inkább azt szeretnéd hallani, hogy “folyamatosan elérheti a legfrissebb statisztikákat és akár hetente vagy havonta is megbeszélhetjük telefonon, hogy mi mit jelent…”
    • Tud segíteni abban, hogyan alakítsam át az oldalamat? Ha már leszerződtél azzal az emberrel, aki azt mondja, hogy “oldalakat nem alakítunk át”, na, akkor vegyél egy üveg kemény piát! Inkább olyasvalakit keress, aki visszakérdez: “attól függ, van egy fejlesztője, aki átalakítja az oldalt, vagy inkább mi csináljuk? De bármelyik, előbb Önnel kell egyeztetnünk…”

Lehet, sőt biztos, hogy ezek a kérdések egy tapasztalt és felkészült seo-snak nevetségesen hangzanak majd, de hidd el, ők is ugyanúgy át fognak verni mindenkit – aki nem elég nyitott, nem akar tanulni – mint a szélhámosok.

És persze lehet viccelődni, de az igazság az, hogy ha megbízol egy seo-s szakembert, akkor az kizárólag a te felelősséged.

Ha komoly, hozzáértő keresőoptimalizáláshoz értő szakembereket keresel, ne menj tovább.