28 december 2010
Hozzászólások: 0

Hogyan segítheti a közösségi média az üzleti kommunikációt?

Néhány pozitív példától eltekintve, a magyarországi vállalkozások körében ma még nem jellemző a közösségi média üzleti célú használata. Ha egy vállalkozás nem talált követendő – jobbára külföldi – példát, a személyes tapasztalatszerzés marad a tanulás útja. Megkönnyítendő ezt az utat, az alábbiakban olyan tipikus hibákat veszünk számba, amelyeken könnyen elcsúszhat egy tapasztalatokkal még nem rendelkező vállalkozás jelenléte a közösségi médiatérben.

1. A közösségi média a tömegkommunikáció egyik formája

Tévedés! A közösségi média nem hasonlítható a hagyományos tömegkommunációs csatornákhoz.

A közösségi média egyik szépsége, hogy lehetőséget ad a kétirányú kommunikációra. Az egyes emberekkel (meglévő és leendő vevőkkel, üzleti partnerekkel)  olyan kommunikációt folytathat a céged, amire a tömegmédia soha nem lesz képes. A közösségi médiára nem szabad hirdetési felületként tekinteni, aki így tesz, minden bizonnyal csalódni fog.

A közösségi média a történelem első olyan csatornája, ahol az egyének – a fogyasztók, az Ön előfizetői és vásárlói – is nagy nyilvánosság előtt adhatnak hangot véleményüknek, miközben – a kapcsolati hálóknak köszönhetően – egész tömegekhez juthatnak el hozzászólásaik. A közösségi oldalak népszerűsége pedig egyértelműen jelzi, hogy a felhasználók nem félnek hangot adni véleményüknek az online közösségi felületeken. A felhasználókkal folytatott kommunikáció egyik legfontosabb pozitív hozadéka egy vállalkozás számára nem más, mint hogy a cég közösséget építhet vevőiből, ügyfeleiből, partnereiből. A közösségi média használata egy vállalkozás számára nem csupán egy “új” lehetőséget jelent: az online jelenlétet komolyan vevő cégek számára elengedhetetlen az aktív közösségi médiahasználat.

2. Úgy beszélsz, mint egy robot

Ha egy felhasználó azon gondolkodik, hogy kövesse-e a Twitter-csatornádat, vagy a rajongód legyen-e a Facebookon, az első dolog az lesz, hogy megnézi az eddigi tweetjeid, posztjaid. Ha a felhasználó azt látja, hogy a csatornáidon csak másokat ismételsz, vagy csak “retweetelsz”, könnyen az a kép alakulhat ki, hogy egy számítógépes alkalmazás újraközöl bizonyos posztokat, tweeteket. Ebben az esetben nem fognak bejelölni, hiszen a felhasználók nem egy géppel akarnak kommunikálni.

A spam botok egyre gyakrabban jelennek meg a közösségi csatornákon, ennek pedig egyetlen haszna van: a felhasználók egyre tudatosabbá válnak.

A közösségi média használata során érdemes emberi hangon szólni a követőidhez, ha a szokásos vállalati stílusban beszélsz, nem kelted fel az emberek érdeklődését. Ezt a hivatalos hangvételt, valamint az információkat egyéb médiumokból –  a nyomtatott és online újságokból, közleményekből, tévéhíradókból – is megszerezhetik.

3. Csak munkatémákról vagy magadról beszélsz

Az üzleti célú közösségi médiahasználat során a vállalkozások gyakran elfeledkeznek a “közösségi” jellegről! Nagyon fontos, hogy olyan témákról írj, ami valóban érdekli az embereket. Ha például tudod azt, hogy követőid többsége középkorú nő, akkor nem árt emlékezned arra is, hogy ez a korcsoport rendkívül fogékony a formatervezéssel, utazással kapcsolatos témákra. (Egy külföldi üzleti úton szerzett személyes benyomások közzététel ugyan nem az vállalkozásod profiljába vág, de kimondottan alkalmas arra, hogy felketse a felhasználók személyes érdeklődését. Példa: lekéstél egy üzleti tárgyalást, mert késett a géped és lekéstél egy átszállást. A felhasználóknak izgalmas lehet persze az is, hogy egy cégvezető ilyen típusú kulisszatitkokat árul el, de külön érdekes lehet, hogy miért nem elég például 40 perc egy átszállásra a zürichi reptéren. Ha megosztják a saját tapasztalataikat, akkor máris a te Facebook-oldaladon kezdenek el beszélgetni, ami könnyen felpörgetheti az oldalad elérését és forgalmát is.)

A személyes hangvétel, az egyes embereket megszólító témafelvetések széles skálán mozoghatnak – a filmektől a tévéműsorokon, zenei témákon át a magazinokig, vagy éppen a kulturális tevékenységekig.

Ha nincsenek ismereteid arról, hogy milyen érdeklődésű emberekből áll a követőid tábora, érdemes némi időt szánni a felhasználói profilok tanulmányozására.

4. A “túl gyorsan növekvő hálózatok” problémája

Ez a hiba jellemzően a twitterezőknél fordul elő: ha már mintegy ötszáz csatornát követsz, miközben a vállalkozásodnak még mindig csak 46 követője van, akkor minden bizonnyal túl gyorsan próbáltad meg növelni a kapcsolati hálódat.

Határozz meg racionális számokat! Először koncentrálj azokra, akik már a követőid lettek, majd fokozatosan építsd tovább a hálózatodat!

5. Nem kezdeményezel párbeszédet!

Az egyik leggyakoribb hiba a közösségi térben. Azzal, hogy létrehoztad egy oldalon a saját identitásodat, ne várd, hogy felhasználók tömege fog bejelölni vagy követni. Keress a felhasználók nagyobb csoportjának érdeklődését felkeltő témákat, ossz meg gondolatébresztő cikkekre mutató linkeket és tegyél fel kérdéseket a cikk kapcsán!

A csalódottság sokakat eltántorít a közösségi médiahasználattól, akik ezért a közösségi oldalakat is időpocsékolásnak tartják majd.

Kíváncsiak vagyunk arra is, hogy a Te vállalkozásod eddig miért maradt távol a közösségi médiahasználattól? A tapasztalataidat oszd meg másokkal is a hozzászólásokban.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.